Zwangere vrouwen en jonge moeders wisselen van producten of schaffen zich al lang voor de geboorte allerlei nieuwe producten en diensten aan. Dat blijkt uit een onderzoek van De Roze Doos in samenwerking met Gfk. Hun veranderende koopgedrag speelt een grote rol bij de manier waarop jouw merk hen bereikt.
Zwangere vrouwen plannen hun aankopen voor hun toekomstige baby al zeer ver op voorhand. Lang voor de geboorte van hun kind, kopen zij alvast luiers, babydoekjes en wasproduct. Dat blijkt uit een enquête die Gfk afnam met behulp van Family Service, het bedrijf achter De Roze Doos. Voor deze enquête werden 1.396 vrouwen bevraagd (869 zwangere vrouwen en 527 jonge moeders) van 21 februari tot 15 maart 2022. Het onderzoek peilde naar hun ervaring met de geschenkdozen van De Roze Doos, maar ook naar hun koopgedrag sinds de zwangerschap en na de bevalling.
Waarom is dat belangrijk voor jouw merk?
Voor marketeers bieden de resultaten van deze enquête een uniek inzicht in de doelgroep van toekomstige en jonge ouders. Je leert hun aankoopgedrag kennen en ontdek hoe zij overgaan tot de aankoop van bepaalde producten en diensten. Met die info kan je vervolgens aan de slag om gerichte campagnes uit te werken via verschillende kanalen. Daarom lanceert Family Service op 31 mei een unieke webinar waarin je samen met CEO Peter De Clerck dieper ingaat op de resultaten van het onderzoek.
Wat zijn de belangrijkste resultaten uit het onderzoek?
Zwangere vrouwen kiezen sinds hun zwangerschap vaker voor andere producten voor zichzelf, voornamelijk als het gaat om producten voor huid- en gezichtsverzorging met producten tegen striemen als absolute nummer één (73%). Bij vrouwen die net bevallen zijn, zien we dat ze als nieuwe producten voor zichzelf voornamelijk maandverband kopen (47%) en producten tegen striemen (45%). Beide groepen laten zich bij de keuze van producten veelal leiden door staaltjes, kortingsbonnen of advies van vrienden. Zo heeft 88% van de jonge moeders de intentie Pampers luiers aan te kopen na het gebruik van het staaltje van Pampers uit De Roze Doos. Voor Bepanthen was voor Vlaanderen en Wallonië samen 64%. Uit de enquête blijkt ook dat de ondervraagde toekomstige en jonge mama’s het vaakst boodschappen doen bij supermarktketen Colruyt, op een afstand gevolgd door Aldi en Delhaize.
De invloed van de oorlog en prijsstijgingen
Ten opzichte van dezelfde enquête uit 2020 valt het op dat een kleiner percentage van de ondervraagden een nieuwe auto kocht of van plan is een nieuwe auto te kopen (27% tegenover 35% in 2020). Ook merken we dat minder toekomstige en jonge ouders verhuizen. 58% geeft aan niet te zullen verhuizen, een stijging van 6% in vergelijking met 2020. “Daarin zou de actualiteit van vandaag een grote rol kunnen spelen”, zegt Peter De Clerck, Managing Director bij Family Service. “De onzekerheid en de verhoogde prijzen onder invloed van de oorlog in Oekraïne kan mensen ertoe aanzetten grote aankopen of ingrijpende veranderingen uit te stellen. Ook de sterk gestegen intrestvoeten zetten het gezinsbudget onder druk waardoor de aanschaf van het droomhuis of appartement even wordt uitgesteld.”
71% van de jonge moeders besteedt meer aandacht aan de prijzen in de supermarkt dan voor de geboorte van hun baby. 69% koopt bovendien vaker A-merken dan witte producten, voornamelijk voor hun baby eerder dan voor zichzelf. Daarnaast maken jonge moeders vaker gebruik van afhaaldiensten voor hun boodschappen en kiezen zwangere vrouwen vaker voor maaltijdboxen. Die cijfers passen uiteraard in het totaalplaatje van de toenemende trend rond maaltijdboxen.
Nood aan betrouwbare informatie
Verder vroeg de enquête ook naar de manieren waarop toekomstige en jonge ouders op zoek gaan naar relevante info rond zwangerschap en baby’s. De meest gebruikte bronnen voor het vinden van relevante info blijken het internet en verschillende nieuwsbrieven. Ook het info- en geschenkpakket dat toekomstige en jonge ouders ontvangen in hun materniteit is een belangrijke bron. De website van De Roze Doos blijkt bovendien een van de vaaktst bezochte websites te zijn voor toekomstige en jonge ouders op zoek naar relevante informatie. Uit de enquête blijk dat de ondervraagden vooral opzoek zijn naar info over verzorgingsproducten voor hun baby, borstvoeding, babyvoeding en verzorgingsproducten voor de mama.
De Roze Doos nog steeds bekendste geschenkdoos in België
Van alle geschenkdozen in België blijft De Roze Doos de meest bekende. Maar liefst 97% van de ondervraagden kreeg de doos. Ook met de reputatie van De Roze Doos blijkt het helemaal goed te zitten. Meer dan driekwart van de ondervraagden (79%) geeft aan de organisatie betrouwbaar te vinden. Daarnaast vinden de toekomstige en jonge moeders De Roze Doos informatief (77%) en de producten betrouwbaar (77%). De meerderheid vindt de geschenkdozen ook aantrekkelijk, leuk en nuttig.
Effectief jonge ouders bereiken met jouw merk?
Een succesvolle giveaway organiseren? Met Family Service en Qualifio!
Welk socialemediaplatform heeft het meeste succes? Welke soort wedstrijdvragen slaan het beste aan? Weet jij ook niet wat de ideale manier is om een online
Hoe jonge ouders aan de slag gingen als brand ambassadors voor Nivea
Door je klanten in te zetten als brand ambassadors voor jouw merk, bereik je een nog groter publiek en krijg je bovendien waardevolle feedback op
De Dankudoos: vroedkundigen zijn helden voor je merk
Van de allereerste afspraak bij het prille begin van de zwangerschap tot enkele weken na de geboorte: vroedkundigen zijn steeds vaker het eerste aanspreekpunt van
Online marketing via Family Service: een troef voor jouw merk
Heb je het gevoel dat je reclamebudgetten niet helemaal het beoogde doel bereiken? Wil je zeker zijn dat jouw merk bij het juiste doelpubliek terechtkomt?
Eerste verjaardag of eerste schooldag? Jouw merk bij elke mijlpaal
Een zwangerschap en het prille ouderschap betekenen voor veel kersverse ouders de start van een avontuurlijke reis, waarbij elke mijlpaal een nieuwe fase inluidt. De
Hoe we van jonge ouders brand ambassadors maakten voor Le Chat
Stopt jouw customer journey bij ‘retention’ of terugkerende klanten? Dan laat je de kans liggen om van jouw klanten echte brand ambassadors te maken. Met