Waarom goede native advertising werkt

Photo by CardMapr on Unsplash

Nog niet helemaal overtuigd van het belang van goede native advertising in jouw marketingmix? Dan laat je heel wat kansen liggen. Ontdek hier waarom het zo’n succesformule is én hoe goede native advertising er precies uit moet zien.

Native advertising is een vorm van betalende content die helemaal opgaat in de rest van het redactionele platform waarop het verschijnt. Bij een blog zal native advertising er bijvoorbeeld net hetzelfde uitzien als de rest van de blogberichten. Daarnaast is toegevoegde waarde en storytelling een belangrijk aspect van native content. Je wil de marketingboodschap zodanig verpakken dat ze een verhaal vertelt én iets betekent voor je lezer.

Een van de meest geprezen voorbeelden van native advertising is een artikel op de website van de New York Times uit 2014. Het is een uitgebreide onderzoeksreportage over vrouwengevangenissen in Amerika, compleet met cijfermateriaal, wetenschappelijk onderzoek, experts en emotionele videogetuigenissen. Heel boeiend, maar de aandachtige lezer merkt ook nog iets anders op aan het stuk. Bovenaan het artikel staat een infobalk “Paid Post”. Wie over het vraagtekenicoontje in de balk hovert, krijgt volgende boodschap te lezen: “This content was paid for by Netflix and created by T Brand Studio, the brand marketing arm of The New York Times. The news and editorial staffs of The New York Times had no role in this post’s creation”. Wat heeft Netflix te maken met deze reportage? Het antwoord prijkt onderaan de pagina in een reclamebanner voor seizoen 2 van de succesreeks ‘Orange is the new Black’. Het is een zeer sterk voorbeeld van native advertising.

Waar past native advertising in mijn marketingplan?

Native advertising hoort thuis in de eerste fase van je marketing. Het creëert awareness voor je merk doordat je potentiële klant op zoek gaat naar info die verband houdt met jouw product of dienst. De native content biedt vanuit een bepaalde invalshoek een oplossing voor het probleem waar de lezer mee zit. Heeft de lezer vertrouwen in de info, dan zal hij doorklikken naar je bedrijfswebsite.

Wat zijn de troeven van native advertising?

  1. Je wint het vertrouwen van je publiek

Omdat de boodschap van je merk in een betrouwbare omgeving getoond wordt, zal je lezer die ook sneller aanvaarden. Belangrijk daarbij is wel dat je aangeeft dat het om native advertising gaat, bijvoorbeeld door de vermelding “in samenwerking met” toe te voegen. Uit een enquête van Universiteit Antwerpen en DPG in 2016 blijkt dat 86 procent van hun lezers wel te vinden is voor branded content, op voorwaarde dat het duidelijk aangegeven is én een meerwaarde biedt.

  1. Je wordt niet tegengehouden door adblockers of advertentiemoeheid

Maar liefst 25 procent van alle Belgen hebben adblockers geïnstalleerd, waardoor jouw zorgvuldig gecreëerde online advertenties soms niet te zien zijn. Omdat native content mengt met de andere inhoud op een website, heb je dus geen last van adblockers. Ook is het minder storend voor de lezer. Hoewel hij wel ziet dat het om reclame gaat, is het veel minder in your face.

Hoe ziet kwalitatieve native content eruit?

Wil je met je native advertising echt impact maken, dan moet je je lezer kunnen informeren of inspireren. Goede storytelling is dus cruciaal om relevante info te bieden of je lezer de emotioneren. De merkpromotie is niet het centrale element van de tekst, maar wel de lezer. Naar welke info gaat hij op zoek? Welke verhalen inspireren of ontroeren hem? Jouw merk is daaraan ondergeschikt.

Ook wat format en uitwerking betreft, is het belangrijk om de lezer en het platform voorop de stellen. Je native content moet perfect aansluiten bij het medium waarop het verschijnt. Let dus op design, schrijfstijl, beeldmateriaal of zelfs camerastijl bij video’s.

Aan de slag met native advertising bij De Roze Doos? Klik hier en ontdek de mogelijkheden.

Scroll to Top