Waarom jonge ouders een golden doelgroep zijn voor jouw merk

Jouw merk is niet gericht op baby’s of kinderen en dus niet interessant voor jonge ouders? Think again, deze groep bewuste kopers staat op een kantelmoment in het leven en ook hun koopgedrag past zich aan. Dit zijn de opvallendste redenen om hen aan te spreken:

1. Ze kiezen voor nieuwe merken …

Family Service nam samen met onderzoeksbureau Gfk een enquête af bij toekomstige en jonge ouders in ons land. Daaruit blijkt dat tussen de 40 à 50 procent van de ondervraagden tijdens of na de zwangerschap merken koopt die ze voorheen niet kocht. Dat klinkt logisch omdat deze ouders nu babyproducten gaan kopen, maar ze wisselen ook op andere vlakken van merken.

2. … en hebben nieuwe noden en interesses

De ondervraagden wisselen bijvoorbeeld dikwijls van wasmiddel, wasverzachter, reinigingsmiddel en vaatwasmiddel. Volgens de resultaten switcht maar liefst 45 procent van de jonge moeders naar een nieuw merk wasmiddel. Uit het onderzoek blijkt daarnaast ook dat tussen de 10 en 16 procent van de doelgroep vaak overgaat tot de aankoop van grotere huishoudelijke zaken zoals stofzuigers, keukenapparaten of droogkasten. 1 op de 3 mama’s koopt een nieuwe wagen rond het geboortemoment en eenzelfde percentage verhuist ook in die periode.

3. Jonge ouders blijven bovendien trouw aan die nieuwe merken …

Nadat ze overgeschakeld zijn naar een nieuw product of andere dienstverlener, blijven ze dat merk nog heel lang trouw. Dat komt omdat ze een heel bewuste en doordachte keuze gemaakt hebben bij de switch en die merkentrouw zit dus goed verankerd.

4. … omdat ze rationele aankoopkeuzes maken …

Toekomstige en jonge ouders denken heel bewust na over hun aankopen. Ze kiezen tijdens en na hun zwangerschap bijvoorbeeld sneller voor organische producten. Daarnaast besteden ze nu meer aandacht aan de prijzen van hun producten en kiezen niet langer automatisch voor het goedkoopste.

5. … en vaker voor A-merken gaan

Heel opvallend is dat zowel zwangere vrouwen als jonge moeders vaker A-merken kopen dan vroeger. Vooral voor hun baby vertrouwen ze meer op bekende merken dan op de witte producten. Doen ze boodschappen voor zichzelf, dan is dat onderscheid opvallend kleiner.

6. Toekomstige en kersverse ouders hebben daarnaast nood aan informatie

De beste manier om zwangere vrouwen en jonge moeders te bereiken, is nog altijd via websites en nieuwsbrieven. Dat resultaat kwam sterk naar boven in de resultaten van de enquête. Ongeveer driekwart van de ondervraagden gaf aan via websites en nieuwsbrieven op zoek te gaan naar informatie rond zwangerschap en verzorging. Ook blijkt daarbij dat de website van De Roze Doos met stip op één staat. Ze geven verder nog aan dat ze het liefst gecontacteerd worden door merken via mailings én via de geschenkdozen. Een buitenkans dus om je merk via deze kanalen onder hun aandacht te brengen.

7. Bovendien hebben ze vertrouwen in De Roze Doos

De Roze Doos heeft een zeer goede reputatie bij jonge mama’s. Meer dan driekwart van de ondervraagden noemde de geschenkdoos informatief, betrouwenswaardig, kwalitatief en ook gewoon heel leuk. Ze hebben dus vertrouwen in De Roze Doos en 1 op de 3 denkt zelfs dat het pakket door de overheid aangeboden wordt.

Vergeet dus zeker toekomstige en jonge ouders niet als doelgroep, want voor jouw merk kan het erg interessant zijn om op dit kantelmoment in de kijker te staan. Ze kiezen bewust en blijven nieuwe merken lang trouw, maar verwachten in ruil kwaliteit en meerwaarde. Family Service helpt je om hen op de juiste manier te bereiken met een krachtige boodschap.
Scroll to Top