Onze nieuwe studie is uit en dit zijn de must-knows

Samen met GFK bevroeg Family Service opnieuw zwangere vrouwen en jonge moeders van baby’s tot vier maanden naar hun ervaringen met De Roze Doos ‘Mijn zwangerschap’ en De Roze Doos ‘Mijn geboorte’. Daaruit blijkt dat we een zeer betrouwbare reputatie hebben én onze doelgroep goed kennen.
De Roze Doos is de bekendste geschenkdoos in ons land. Bijna alle ondervraagden hadden er al van gehoord en maar liefst 97 procent van hen heeft de doos ook ontvangen. De meerderheid van de jonge mama’s kreeg haar Roze Doos via haar materniteit. Nog eens 32 procent ontving de geschenkdoos via de apotheek. De Roze Doos ontvangen de zwangere vrouwen voornamelijk via hun gynaecoloog of bij de apotheek. De Roze Doos heeft een zeer goede reputatie bij jonge mama’s. Meer dan driekwart van de ondervraagden noemde de geschenkdoos informatief, betrouwenswaardig, kwalitatief en ook gewoon heel leuk. Ze hebben dus vertrouwen in de Roze Doos en 1 op de 3 denkt zelfs dat het pakket door de overheid aangeboden wordt. De ondervraagde gaven ze dan ook een gemiddelde score van bijna 8 op 10.

Nuttige info, staaltjes en bonnen staan voorop

Voor De Roze Doos ‘Mijn zwangerschap’ gaven de ondervraagden ook aan graag nog meer info te willen krijgen over verzorgingsproducten voor baby’s, borstvoeding en verzorgingsproducten voor de mama’s zelf. Bij De Roze Doos ‘Mijn geboorte’ is er ook vraag naar meer info rond babyverzorgingsproducten, babyvoeding en borstvoeding. Over het algemeen lijken vrouwen vooral de staaltjes en kortingsbonnen te onthouden van beide geschenkpakketten. Van de producten die ze zich herinneren, heeft de grote meerderheid deze producten ook effectief gebruikt of zijn ze van plan die nog te gebruiken.

Zo bereiken we onze doelgroep

De beste manier om zwangere vrouwen en jonge moeders te bereiken, is nog altijd via websites en nieuwsbrieven en tevens geschenkdozen, zo blijkt uit de enquête. Samen met gidsen verdeeld via medisch personeel en apps zijn dit hun voornaamste bron van informatie. Ook blijkt dat de website van De Roze Doos met stip op één staat. Ze geven verder ook aan dat ze het liefst gecontacteerd worden door merken via mailings én via de geschenkdozen.

Hun koopgedrag onder de loep

Tot slot vroegen we onze doelgroep ook naar hun koopgedrag. Dat bleek op verschillende vlakken veranderd te zijn tijdens of na hun zwangerschap. Heel opvallend is dat zowel zwangere vrouwen als jonge moeders vaker A-merken kopen dan vroeger. Vooral voor hun baby vertrouwen ze meer op bekende merken dan op de witte producten. Doen ze boodschappen voor zichzelf, dan is dat onderscheid opvallend kleiner. Ze kiezen tijdens en na hun zwangerschap ook sneller voor organische producten. Tussen de 40 à 50 procent van de ondervraagden koopt bovendien merken die ze voordien niet kochten. Daarnaast besteden ze nu meer aandacht aan de prijzen van hun producten. Als merk is het daarom zeer interessant om jezelf voor te stellen aan de doelgroep tijdens de zwangerschap. En stalen blijken steeds weer een belangrijke influencer voor de aankoop van verzorgingsproducten voor mama en baby.

De ondervraagden wisselen het vaakst van wasmiddel, wasverzachter, zeep, reinigingsmiddel en vaatwasmiddel. Maar liefst 45 procent van de jonge moeders koopt bijvoorbeeld een ander merk wasmiddel. Uiteraard kopen ze tijdens hun zwangerschap en na de geboorte van hun kind zeer veel babyproducten, maar toch is deze doelgroep ook interessant voor sectoren die niet babygerelateerd zijn. Uit het onderzoek blijkt namelijk ook dat 1 op 3 een nieuwe wagen koopt en z’n bank contacteert voor baby gerelateerde producten. Er wordt ook massaal verhuisd en verbouwd rond het geboortemoment en ook groene energie is hot bij deze doelgroep.

Family Service helpt jouw merk om deze doelgroep te bereiken in deze key emotional moments. Ons programma van De Roze Doos- zowel fysiek als online- is het ideale medium om informatie, staaltjes en kortingsbonnen voor babygerelateerde zaken aan te bieden aan zwangere vrouwen en jonge mama’s en zo in te spelen op een veranderend koopgedrag van deze doelgroep.

Scroll to Top