Autovakantie is de ideale eerste gezinsvakantie

gezinsvakantie met auto

De eerste gezinsvakantie met een nieuwe baby is een belangrijke mijlpaal voor jonge ouders. Voor bedrijven uit de toeristische sector is dat het ideale moment om die nieuwe doelgroep te bereiken. Family Service heeft een enquête gehouden waarbij 155 moeders met kinderen tussen de 3 en 12 maanden ondervraagd werden over hun gezinsvakanties. Wij delen de resultaten graag met jou.

Waarom is het reisgedrag van jonge ouders belangrijk voor jouw merk?

De resultaten van dit onderzoek bieden nieuwe informatie over de doelgroep van jonge ouders. Je leert hun gezinsvakanties kennen en ontdekt hoe zij zich graag verplaatsen, wat ze van hun vakantie verwachten en wat ze er doen met hun kinderen. Met onze info kan je vervolgens aan de slag om via verscheidene kanalen aangepaste campagnes uit te werken.

Geen tijd of geld voor vakantie

Uit het onderzoek blijkt dat 37% van de ondervraagden nog niet op gezinsvakantie is geweest. Als reden daarvoor gaven ze onder andere de coronapandemie, zwangerschapsmoeheid en geen tijd. Heel opvallend was dat 21% aangaf dat ze een week vakantie niet kunnen betalen. De overgrote meerderheid gaat 1 tot 2 keer per jaar op vakantie, terwijl een kleine 2% helemaal niet gaat.

Van de ondervraagden die wel al op een eerste gezinsvakantie gingen, koos 73% voor de auto. Jonge ouders verkiezen vooral de zomer voor een weekje vakantie met de kinderen, maar de lente volgt al snel op de tweede plaats. Bovendien ging 54% naar het buitenland. De drie populairste landen waren Frankrijk, Spanje en Nederland. De andere 46% koos voor een vakantie in eigen land, onder andere aan de kust, in de Ardennen en in enkele grote steden zoals Brugge, Dinant en Antwerpen.

Voorzieningen voor baby’s zijn een troef

De helft van de ondervraagde mama’s verkiest een vakantie aan het strand, maar een weekje op een camping blijkt ook leuk vertoeven. Een eigen huisje, op hotel of in een vakantiepark zijn de populairste verblijfplaatsen onder de jonge mama’s. Op de verblijfplaats zelf verwacht een meerderheid (58%) dat er activiteiten voor kinderen aanwezig zijn. Meer specifiek willen ze qua extra service een kinderbedje en -stoel (43%) en een binnenspeeltuin of babyclub (23%). Een grote meerderheid (61%) geeft aan dat de infrastructuur verbeterd kan worden door meer babyspullen te voorzien. Vakantieverblijven die zulke services aanbieden, mogen dus zeker uitpakken met hun troeven om nieuwe gezinnen aan te trekken tijdens komende vakantieperiodes. Voor een hele week vakantie met hun gezin, willen jonge ouders tussen de 500 en 1.000 euro (37%), 1.000 en 1.500 euro (24%) of 1.500 en 2.000 euro (20%) uitgeven. Voor 2% mag het kostenplaatje meer dan 2.000 euro bedragen.

De invloed van de coronapandemie

De coronapandemie had niet alleen een grote invloed op het wel of niet op vakantie gaan, maar ook op de organisatie van de vakantie. Dat gaf 52% van de jonge mama’s aan. De reis moest bijvoorbeeld aangepast worden omdat de ouders bang waren om corona te krijgen, ze in het bezit moesten zijn van een COVID Safe Ticket en omdat ze natuurlijk rekening moesten houden met een heleboel beperkingen die opgelegd werden door de overheid.

70 jaar aan kennis over toekomstige en jonge ouders maakt ons de geschikte partner om samen jouw doelgroep te bereiken. Neem contact met ons op om te bespreken hoe Family Service jouw bedrijf daarmee kan helpen. Zelf een enquête afnemen bij onze doelgroep? Ook daar kunnen we zeker mee helpen!

Scroll to Top