7 gouden marketingtips voor ons 70-jarige bestaan

7 gouden marketingtips voor ons 70-jarige bestaan

7 gouden marketingtips voor ons 70-jarige bestaan

De Roze Doos bestaat dit jaar 70 jaar. Dat is niet alleen 70 jaar aan geschenkdozen voor toekomstige en jonge ouders, maar ook 70 jaar aan marketingervaring met deze waardevolle doelgroep. Daarom delen wij graag onze 7 gouden marketingtips voor 2022!

1. Maak in 2022 gebruik van je data …

Data is key op heel veel verschillende manieren. Verzamel je persoonsgegevens van je klanten of prospecten? Zorg dan dat je de tools hebt om die data te analyseren én zorg dat je voldoet aan de GDPR-richtlijnen. Door al deze gegevens de analyseren, krijg je een heel gedetailleerd beeld van hoe je doelgroep er demografisch uitziet. Die info kan je gebruiken om gerichte advertenties de wereld in te sturen of je keywords en content aan te passen. Verzamel daarnaast zoveel mogelijk data over je website. Via welke kanalen komen je bezoekers op je site terecht? Welke pagina’s bekijken ze en hoelang blijven ze hangen? Naar welke pagina’s klikken ze door? Daaruit haal je belangrijke informatie over de gebruiksvriendelijkheid van je website en de onderwerpen die goed scoren bij je publiek. Met die info kan je dan weer je SEO-strategie aanscherpen.

2. … en zoek heel specifiek naar je doelpubliek

Als je een heel duidelijk beeld hebt van je ideale klant, kan je opzoek gaan naar de beste manieren om die te bereiken. Dat kan via tal van kanalen en in heel wat marketingvormen. Het heeft echter weinig zin om je content dan maar overal te gaan verspreiden. Onderzoek waar je doelpubliek zich bevindt. Wil je vooral 60-plussers bereiken? Dan is TikTok niet jouw medium. Wil je tieners bereiken? Dan heb je op Facebook niets te zoeken. Richt je marketing zich naar de B2B-sector? Dan is LinkedIn het sociale netwerk voor jou. Verder heeft het bijvoorbeeld ook weinig zin om je kostbare tijd en centen in een podcast te steken als jouw doelpubliek daar geen oren naar heeft. Bekijk dus eerst grondig de beste kanalen voor jouw ideale klant en stel je marketingstrategie op met behulp van alle data waarover je beschikt.

3. Zet je klanten vervolgens centraal

Een cruciale fout die merken in 2022 echt niet meer mogen maken, is zichzelf op de eerste plaats zetten. Natuurlijk ben jij overtuigd van je product of dienst en natuurlijk is jouw merk het beste op de markt, maar daar heeft je toekomstige klant geen boodschap aan. Wat betekent jouw merk voor hem en hoe lost het zijn probleem op of vult het zijn behoefte in? Vertrek vanuit een globaal thema waar jouw doelgroep mee bezig is, reik interessante informatie aan en verweef vervolgens jouw merkboodschap erdoorheen.

4. E-mailmarketing wint aan belang

Als je in 2021 nog geen mailadressen verzamelde van je klanten, is het hoog tijd om daar verandering in te brengen. Het is een waardevolle manier om de je klanten te betrekken en hen om te toveren tot ambassadeurs van je merk. Bovendien heeft maar liefst 80 procent van de marketeers gemerkt dat de betrokkenheid bij e-mailmarketing in 2021 toenam. Dé voorwaarde om een e-mail doeltreffend te maken, is natuurlijk wel een boeiende inhoud, overzichtelijke opmaak en een duidelijke segmentering van je doelpubliek. Wie jonge of toekomstige ouders wil bereiken, kan daarvoor een beroep doen op onze database om hen in contact te brengen met jouw merk.

5. Maar vergeet video niet …

Video is al jaren niet meer weg te denken uit de wereld van de digitale marketing en jouw merk kan daarbij niet achterop hinken. Trendwatchers voorspellen dat video’s in 2022 goed zullen zijn voor bijna 82 procent van het internetverkeer door consumenten. Videomarketing kan op tal van verschillende manieren, van livestreaming vanop een evenement tot webinars, vlogs, explainer video’s, native advertising of product reviews door klanten. De mogelijkheden zijn eindeloos. Voor de verspreiding van je video content kijk je niet alleen naar social media zoals Facebook, Instagram, LinkedIn of TikTok, maar ook naar Youtube, waar je handig gebruikmaakt van relevante keywords in je titel en tags om gevonden te worden in de zoekresultaten van Google.

Meer weten over branded content en hoe wij dat aanpakken? Je leest het hier.

6. … en ook audio mag niet ontbreken

Waar video al verschillende jaren de markt aan het veroveren is, zijn ook podcasts niet meer weg te denken uit het marketinglandschap. Steeds meer mensen luisteren op een ‘verloren moment’ naar boeiende podcasts, bijvoorbeeld in de file of tijdens het pendelen met het openbaar vervoer. Net zoals bij andere vormen van contentmarketing is het ook bij podcasts belangrijk om in de eerste plaats een boeiend verhaal te brengen voor jouw doelpubliek en niet zozeer je merk centraal te zetten.

7. Besteed tot slot aandacht aan je SEO

De concurrentie van andere merken in de zoekresultaten van Google is moordend. Werken aan je SEO-strategie is dan ook een straatje zonder einde. Toch is het belangrijk om hier aandacht aan te besteden. Zoek uit wat de meest gezochte zoektermen in jouw industrie zijn en baseer je contentstrategie daarop. Deze zoektermen zijn namelijk ook de onderwerpen waar jouw doelpubliek mee bezig is en de problemen waarop jouw product of dienst een antwoord kan bieden. Pas je SEO- en SEA-strategie dus aan op basis van de belangrijkste keywords uit jouw vakgebied.

Hulp nodig met je contentmarketing in 2022 en jouw ideale klant zijn (toekomstige) ouders? Dan is Family Service de partner die je zoekt. Ontdek hoe wij jouw merk op de juiste manier bij de juiste doelgroep krijgen en contacteer ons meteen voor een samenwerking!

schrijf je in voor de webinar

Schrijf je snel in voor onze eenmalige webinar ‘marketing naar jonge ouders’. Naar aanleiding van de 70ste verjaardag van De Roze Doos delen wij namelijk 70 minuten lang onze expertise over de doelgroep met jou. Zo creëer jij een betrouwbaar merk dat jonge ouders aanspreekt tijdens de meest impactvolle momenten in hun leven. Noteer dus alvast maandag 2 mei in je agenda want dan leert Veronika Zonova je hoe je jouw doelgroep beter kan benaderen.

 

Scroll to Top