Hoe stel je een kwalitatief marktonderzoek op?

enquête

Wist je dat Family Service je kan helpen met het opstellen, analyseren en versturen van je eigen marktonderzoek via onze kwalitatieve database? Marketingstrateeg Frederik Picard van Reputations deelt alvast zijn beste tips voor het opstellen van een kwalitatief marktonderzoek.

Frederik Picard heeft de afgelopen jaren een sterke reputatie opgebouwd in marketingstrategie en is uitmuntend in onderzoek. Hij geeft dan ook les in kwalitatief en kwantitatief marktonderzoek op de AP Hogeschool, Thomas More en UCLL en is schrijver van het boek “People always talk about reputations”.

“Marketing without market research is like driving with your eyes closed” – Frederik

7 tips voor jouw marktonderzoek

Om marktonderzoek uit te voeren bij toekomstige of kersverse ouders, ben je bij Family Service aan het juiste adres. Met behulp van onze database brengen we jouw merk tot in het hart van de doelgroep. Maar hoe stel je nu een degelijk marktonderzoek op en hoe moet jouw enquête eruitzien? We geven je alvast graag wat tips mee die Frederik met ons deelde:

  1. Motiveer de kersverse mama’s extra om aan jouw onderzoek deel te nemen en voorzie een leuke incentive. Het creëert bovendien nog meer sympathie voor jouw merk of product.
  2. Overlaad de enquête niet met lange teksten en complexe formuleringen. Less is more is ook hier aan de orde. Korte en bondige vragen zorgen ervoor dat de mama’s bij de les blijven en niet afhaken.
  3. Zorg voor een goede opbouw. Een logische volgorde van de vragen, het groeperen van onderwerpen, … maken de enquête aangenaam om in te vullen.
  4. Stel het juiste type vragen. Ga voor differentiële vragen, semantische vragen, een mix, … allemaal van belang voor een aangename enquête.
  5. Maak het invullen zo eenvoudig mogelijk. Complexiteit doet afhaken.
  6. Varieer in vorm, zo maak je de enquête voor de respondent ook interessanter en niet saai of eentonig.
  7. Denk ook aan de leesbaarheid.Vlotte, korte teksten met structuur maken het makkelijker voor de respondenten.

Lijkt het je toch wat te moeilijk om zo’n enquête zelf op te stellen of zit je nog met vragen? Dan helpen wij je graag bij het opstellen van jouw marktonderzoek. Bovendien beschikken we over een unieke database van toekomstige en kersverse ouders die maar al te graag jouw product of dienst uittesten en hun mening geven.

Vorm een tandem met Family Service en laat je begeleiden door ons expertenteam om jouw kwalitatief marktonderzoek op te stellen en uit te voeren.

Scroll to Top