De kracht van sampling

Van sampling is gekend dat het de aantrekkelijkheid van een product verhoogt en herhaalaankoop stimuleert. Daarom werken stalen ook zo goed. Bij toekomstige en jonge ouders speelt er bovendien nog een extra factor mee: hun nieuwe levensfase leidt namelijk tot een nieuw consumptiepatroon en merkentrouw. En daar wil u bij zijn.

Family Service nam samen met onderzoeksbureau Gfk een enquête af bij toekomstige en jonge ouders in ons land. Daaruit blijkt dat 40 à 50 procent van de ondervraagden tijdens of na de zwangerschap merken koopt die ze voordien niet kochten. Dat klinkt logisch, deze ouders kopen nu babyproducten, maar ze wisselen ook op andere vlakken van merken.

Heel opvallend is dat zowel zwangere vrouwen als jonge moeders vaker A-merken kopen. Vooral voor hun pasgeboren baby vertrouwen ze meer op bekende merken dan op private label. Doen ze boodschappen voor zichzelf, dan is dat onderscheid opvallend kleiner. 4 op de 10 koopt ook producten van organische oorsprong. Daarnaast besteden ze nu meer aandacht aan de prijzen van hun producten. Als merk is het daarom zeer interessant om uw producten met een staal of product voor te stellen aan deze doelgroep tijdens de zwangerschap.

Hoe kan uw merk aan sampling doen?

Via Family Service zijn er heel wat verschillende manieren om stalen of producten tot bij de juiste doelgroep te krijgen. We ontwikkelden verschillende pakketten die op verschillende tijdstippen bij toekomstige of jonge ouders terechtkomen:

  1. De Roze Doos – Mijn Zwangerschap: Deze doos wordt aan 125.000 ouders uitgedeeld tijdens de vijfde of zesde maand van de zwangerschap via gynaecologen, materniteiten of apothekers.

  2. De Roze Doos – Ma Vie en Rose: 44.000 exemplaren van handige draagtas worden verdeeld aan ouders tijdens de infosessie van de materniteiten vlak voor de geboorte van hun kind.

  3. De Roze Doos – Mijn geboorte: Deze doos wordt aan 125.000 ouders aangeboden vlak na de geboorte van hun kindje via materniteiten en apothekers.

  4. De Roze Doos – Mijn eerste maanden: Vier maanden na de bevalling kunnen jonge ouders deze geschenkdoos op uitnodiging afhalen bij onze retailpartner of via kinderdagverblijven. Er worden 75.000 exemplaren voorzien.

  5. De Roze Doos – Mijn 1ste verjaardag: Ook van deze geschenkdoos worden 75.000 exemplaren voorzien. Ouders kunnen deze doos afhalen wanneer hun kind 1 jaar wordt bij een retailpartner of bij hun kinderdagverblijf.

  6. De Roze Doos – Mijn 1ste schoolherinnering: We ondersteunen ouders met kleuters met deze geschenkdoos die draait rond de eerste schooldag. Ouders kunnen een van de 75.000 dozen op uitnodiging afhalen bij een retailpartner.

Uit de enquête in samenwerking met Gfk blijkt dat vrouwen vooral de staaltjes en kortingsbonnen onthouden uit de geschenkpakketten. Van de producten die ze zich herinneren, heeft de grote meerderheid deze producten ook effectief gebruikt of zijn ze van plan die nog te gebruiken. Staaltjes leveren dus duidelijk resultaten op. “De meeste merken kiezen voor sampling omdat de jonge ouders dan uitgebreid hun product kunnen uittesten en sneller geneigd zijn trouw te blijven aan het merk”, legt Key Account Manager Shirley Dewaerheijd uit. “Daarom hebben we nu ook het project ‘testing mums’ waarbij we een kleine oplage staaltjes naar 100 mama’s opsturen samen met een vragenlijst. Zij testen de producten en hun eerlijke reviews worden gedeeld via social media. Die peer reviews slaan heel goed aan bij andere ouders.”

 

Klaar om op de samplingtrein te springen? Contacteer onze medewerkers voor meer info.

Scroll to Top