Koopgedrag van zwangere vrouwen en jonge ouders

Family Service onderzocht samen met GfK België hoe het aankoopgedrag van zwangere vrouwen en jonge ouders verandert met de komst van een baby. Uit het onderzoek blijkt dat deze doelgroep in grote mate openstaat voor nieuwe koopgewoonten die ze jaren trouw blijven. Jonge gezinnen zijn dan ook een zeer interessant en gewild publiek om marketinggewijs te bereiken.

Aankoopgedrag beïnvloeden bij jonge ouders

Koppels die in blijde verwachting zijn van een kindje kopen voor de geboorte al heel wat babyproducten aan. Zo haalt ruim de helft van de aanstaande gezinnen al luiers in huis en laat een derde zich daarbij beïnvloeden door kortingsbonnen die ze krijgen. Zo’n 47 procent koopt ook babydoekjes, waarvan 23 procent zich laat verleiden door een kortingsbon. 

Voor de aankoop van shampoo, bodylotion en badolie voor baby’s laat meer dan een op de vier toekomstige mama’s zich beïnvloeden door de staaltjes uit De Roze Doos. Bij zinkzalf tegen luieruitslag loopt dat aantal zelfs op tot 40 procent, goed voor twee op de vijf zwangere vrouwen! Uit het onderzoek blijkt dus dat mama’s-to-be niet alleen heel bewust op zoek gaan naar nieuwe producten, maar dat De Roze Doos daarin een belangrijke rol speelt.

Kopen tijdens de zwangerschap

Bij heel wat vrouwen leidt de zwangerschap bovendien tot nieuwe schoonheidsrituelen. Ze merken dat hun huid verandert en kiezen daarom niet alleen verzorgingsproducten voor hun toekomstige baby uit, maar ook voor zichzelf. Zo’n 41 procent van de toekomstige mama’s verandert van huidverzorgingsroutine en 26 procent start met nieuwe gezichtsverzorgingsproducten die aangepast zijn aan hun noden. 

Maar liefst 72 procent, bijna drie op de vier, start tijdens de zwangerschap met het gebruik van een product om striemen te voorkomen en laat zich daarvoor beïnvloeden door aanbevelingen van anderen. Daarnaast kiest 18 procent ook voor andere producten met betrekking tot de intieme hygiëne en opteert een kleine groep ook voor andere mondverzorging of haarverzorgingsproducten.

Top of mind door De Roze Doos

Ook bij pas bevallen vrouwen zien we dezelfde trends. Maar liefst 40 procent van deze jonge moeders start met het gebruik van een product om striemen te laten verdwijnen. Hier speelt niet enkel de mening van anderen een rol, ook de staaltjes die ze kregen zijn doorslaggevend. Door je merk zichtbaarheid te geven in een van onze dozen, ben je meteen top of mind bij deze belangrijke doelgroep.

Tot slot is het opvallend dat ongeveer 17 procent van de zwangere en pas bevallen vrouwen van plan is om een nieuwe wagen te kopen. Zo’n 27 procent gaat zelfs al vóór de bevalling over tot de aankoop van een auto. Een ander opvallend weetje, is dat ongeveer 20 procent van de jonge mama’s rond de bevalling van energieleverancier verandert of van plan is om kort daarna over te schakelen. Ook voor niet-babygerelateerde producten is deze fase in het leven van toekomstige en jonge ouders dus bepalend voor hun aankoopgedrag. Hun verwachtingen van bepaalde producten en diensten veranderen, en als merk krijg je bij De Roze Doos de unieke kans om mee te surfen op die golf.

Scroll to Top